Politieagenten die slachtoffer zijn van geweld, staan steeds vaker in de kou. De casemanagers van de politie die hen moeten begeleiden, kunnen het werk niet aan en laten noodgedwongen zaken schieten. De politietop negeert hun noodkreten, zeggen ze, aldus het AD.
Duizenden incidenten
Jaarlijks worden ruim 9.000 incidenten tegen agenten gerapporteerd. Het merendeel betreft lichtere vergrijpen, zoals burgers die beledigende taal uitslaan of bijten, krabben en schoppen. Maar het gaat ook om zwaardere zaken. Elk jaar raken tussen de 1.000 en 1.200 agenten gewond. Alleen afgelopen maand zijn al dertien gevallen van poging tot doodslag geregistreerd. En al drie keer dit jaar reed een burger met een voertuig in op een agent.
Jaap Timmer
Afspraken moet je nakomen, vindt ook politiesocioloog Jaap Timmer, die al jaren geweldszaken tegen de politie bestudeert. ,,Als je besluit om alle incidenten tegen politiemensen op te pakken, dan moet je die belofte nakomen aan je personeel.
De hoge werkdruk voor casemanagers waardoor ze afspraken niet na kunnen komen kan voorkomen worden door bijvoorbeeld de zeer ernstige zaken op te pakken.
Zelf bepalen
Ondanks het feit dat de casemanagers de politieagenten moeten begeleiden, denkt de helft van de Opiniemeters leden dat de agent zelf moet bepalen wat het best is voor hem/haar nadat ze slachtoffer zijn geworden van geweld. Iets meer dan een kwart geeft aan dat agenten het best een bedrijfspsycholoog kunnen bezoeken.
Slecht 7 procent denk dat een agent het best direct weer aan het werk moet gaan.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 5.308 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.