De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben hun omzet en winst vorig jaar stevig opgekrikt. De spoorvervoerder profiteerde vooral van groei in het buitenland. Wel presteerde de hogesnelheidslijn (hsl) op een aantal vlakken minder dan het jaar ervoor, aldus het AD.
Opbrengsten
De totale opbrengsten van NS groeide met bijna 16 procent naar 5,9 miljard euro. Van de omzet kwam 2,8 miljard euro van over de grens, met als belangrijkste financiële wapenfeit de start van de Britse concessie West Midlands, met door NS geëxploiteerde lijnen rond Birmingham. De reizigersopbrengsten in Nederland gingen op eigen kracht met ruim 5 procent omhoog.
Waardering
Ondanks de teruglopende punctualiteit steeg de waardering van de reizigers op de hsl: 83 procent gaf een 7 of hoger, tegen 77 procent een jaar eerder. Het aantal reizigers over de hsl tussen Schiphol en Rotterdam groeide met 15 procent. Daarom werden Intercity Direct-treinen langer en gingen er vijf per uur rijden in plaats van vier.
Op tijd
Over het gehele spoornet gemeten reed 92,6 procent van de treinen op tijd, iets meer dan in 2017. De kans op een zitplaats in de spits groeide iets: van 95 naar 95,1 procent. Ook de waardering van de reiziger steeg licht, reden voor NS om te spreken van ,,een goed jaar”.
Tevreden
De waarderingen voor het openbaar vervoer stegen dus licht, maar zit hier ook de waardering van de prijzen bij inbegrepen? Uit onze Opiniemeters poll blijkt dat slechts 17 procent van Nederland tevreden is over de prijzen van het openbaar vervoer. Ongeveer 50 procent van Nederland zegt juist dat ze ontevreden zijn over de prijzen die momenteel gehanteerd worden in het openbare vervoer.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 3.851 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp