'Friet verdwijnt als eetcultuur in Nederland’


Met spijt in zijn stem constateert frietexpert Ubel Zuiderveld dat van de 1500 tot 2000 frietkramen in Nederland in twintig jaar tijd meer dan de helft is verdwenen. Ook in België zet die teloorgang van frietkotten door.

,,Elke maand verdwijnt er wel ergens een kraam uit het straatbeeld en dat is heel jammer.” Hij noemt Rotterdam, dat een speciaal beleid heeft ingevoerd tegen de 'verloempiasering’ van de stad en alle kramen eruit heeft gegooid. Den Haag daarentegen is nog een stad met verhoudingsgewijs veel losse frietkramen. 

,,Over tien jaar zijn er misschien nog maar 100 of 200 frietkramen over in Nederland”, voorspelt Ubel Zuiderveld (59) uit Winterswijk.

,,Zodra een gemeente een plein of straat gaat herinrichten, verdwijnt de frietkraam uit beeld. De vierkante meters in Nederland zijn duur, dus liever gebruiken ze die voor bebouwing of een parkeerplaats”, weet Zuiderveld. Hij vraagt de kraameigenaar hoe het in Terborg zit. ,,Ik krijg gelukkig nog ieder jaar een vergunning", antwoordt de 57-jarige Gerard Hollman. Maar als hij stopt weet hij niet of de vergunning overdraagbaar is.

Streetfood
Nederland is wat hem betreft veel te netjes geworden. ,,In de wereld van de ruimtelijke ordening zien ze dit soort straatverkoop als verrommeling. Terwijl friet het ultieme voorbeeld in Nederland van streetfood is. Een eetcultuur die nu dus aan het verdwijnen is.”

Resultaten onderzoek
Dat er in Nederland steeds minder friettenten zijn is helaas een feit, maar waar komt dit nou vandaan? We hebben het de leden van Opiniemeters gevraagd. Hieruit is gebleken dat 43 procent in de afgelopen vijf jaar minder friet is gaan eten; 49 procent is niet minder friet gaan eten en 8 procent heeft geen mening

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 37021 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.