21-07 2017
IJsmerk Ben & Jerry's: haal meer vluchtelingen naar Europa
Er moeten meer kwetsbare vluchtelingen vanuit opvangkampen in de hele wereld naar Europa worden gehaald, stellen VluchtelingenWerk én ijsmerk Ben & Jerry’s in een campagne die vandaag begint. Home Safe Home, heet het in Ben & Jerry’s taal.
Boycot
De campagne in de UK leverde het ijsmerk direct kritiek en een oproep tot boycot op. Weinig onderwerpen zijn zo politiek en emotioneel beladen als het vluchtelingenprobleem. Van Geel: ,,Sommige klanten vragen waarom we ons niet gewoon bij het maken van ijs houden. Maar dit bedrijf houdt zich al 40 jaar bezig met maatschappelijke onderwerpen als het klimaat en burgerrechten bezig houdt en dat laten we niet zomaar los.”
Merkenexpert: ‘Het verhaal moet op orde zijn’
Er dreigt wel een gevaar, vindt Riezebos, hoe blijf je als bedrijf geloofwaardig? ,,Er is geen logisch verband tussen hun product en het onderwerp van de campagne. Dat loop je het gevaar dat mensen denken: jullie doen dit alleen voor de aandacht. Dus ik raad ze wel aan hun verhaal goed op orde te hebben.” Dat het ijsmerk zich met zaken als deze bemoeit dat ligt bij ons nog niet zo goed. Maar liefst 83 procent geeft aan dat het ijsmerk hier geen campagne over zou moeten voeren. Een erg groot deel hiervan ziet namelijk geen verband tussen Ben & Jerry's en het vluchtelingenprobleem. Het ijsmerk kan zich dus beter blijven richten op het ijs. Hiernaast geeft 1/4 van onze deelnemers aan dat Nederland al genoeg investeert in het helpen van vluchtelingen.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 5.308 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.
© Foto: Hollandse Hoogte