Invloed van bierreclames op tieners


Tieners drinken meer naarmate ze vaker bierreclame op televisie te zien krijgen. Het maakt echter niet uit van welk merk de reclame is.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp. Aan de hand van dit artikel stelden we de stelling: Vind jij dat alcohol reclames verboden moeten worden?

Tijdens het onderzoek van de Universiteit van Bosten, waaraan ruim duizend 13- tot 20-jarige meededen, is gelet op het effect van reclames op het consumeren van bier. Hierbij is ook gelet op het verband tussen bier drinken en televisie kijken in het algemeen.

Tieners die naar televisie keken maar geen bierreclame tegenkwamen, dronken ongeveer veertien drankjes per maand. Jongeren die in die maand driehonderd bierreclames te zien kregen, dronken ongeveer 33 drankjes gedurende die periode.

Opinie
3.048 respondenten hebben deelgenomen aan de Opiniemeters poll. De mening is aardig verdeeld, maar toch vindt de meerderheid dat de reclames niet verboden hoeven te worden.

Dit geeft 53 procent van de deelnemers aan. De reden die zij vooral geven is dat bierbrouwers vrij mogen zijn in het maken en uitzenden van reclames. Ieder ander legaal bedrijf mag reclames maken, dus waarom niet een bierbrouwer. Van de 47 procent dat tegen de reclames van de bierbrouwers is, geeft het grootste deel aan dat alcoholgebruik niet gestimuleerd moet worden. Reclames kunnen volgens hen wel stimulerend werken.

Foto: ©Hollandse Hoogte
 
Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.