Steden moeten maatregelen nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren, omdat Nederland Europese normen voor de luchtkwaliteit niet haalt. Het kabinet moet aan de slag om de luchtkwaliteit te verbeteren. Wat die plannen precies zijn, wordt op z'n vroegst pas na de zomer duidelijk. De meest voor de hand liggende is het instellen van een milieuzone, wat impopulair zou zijn onder automobilisten. Maar inwoners van grote steden blijken een stuk minder negatief over maatregelen, aldus rtlnieuws.
Bijna driekwart vóór milieuzone
De meest omstreden maatregel, het verbieden van vervuilende auto's uit binnensteden, kan op goedkeuring rekenen van 72 procent van de inwoners van de 20 grootste steden van ons land, blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie. In totaal ondervroeg het bureau zo'n 3000 stedelingen.
Andere opties zoals alleen nog maar bestemmingsverkeer in woonwijken en een autoverbod rond scholen kan ook op steun rekenen.
Minder populair: parkeerprijzen omhoog
De populairste maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren is er overigens een die niet ten koste gaat van automobilisten: van alle ondervraagden is 85 procent voorstander van openbaar vervoer dat geen schadelijke stoffen meer uitstoot.
Minder populaire maatregelen zijn die om autogebruik te ontmoedigen via het verminderen van parkeerplaatsen of het verhogen van de parkeerprijzen.
Mening over vervuilende auto’s
Het grootste gedeelte van de deelnemers aan de Opiniemeters Poll vindt dat vervuilende auto’s verboden moeten worden in binnensteden. Dit betreft 50 procent van de deelnemers. 36 procent vindt dat vervuilende auto’s niet verboden moeten worden.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 5.991 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.