Kabinet lanceert campagne om taboe op schulden te doorbreken


Mensen zouden zich niet moeten schamen als zij schulden hebben, vindt het kabinet. Daarom start de campagne 'Kom uit voor je schuld'. De campagne moet schuld uit de taboesfeer halen, aldus RTL.

Huishoudens Nederland
Veel mensen durven er niet voor uit te komen dat ze schulden hebben, en vragen daardoor pas laat om hulp. Naar schatting hebben 1,4 miljoen huishoudens in Nederland problematische schulden, of het risico daarop.

Vier jaar
"Mensen lopen gemiddeld vier jaar rond met schulden voordat ze aan de bel trekken", zegt staatssecretaris Tamara Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, die de campagne vandaag aftrapt in Rotterdam. "Een kleine schuld kan dan uitgegroeid zijn tot een onoplosbaar probleem dat het leven beheerst. Stress, een slechtere gezondheid en verlies van werk kunnen de gevolgen zijn."

Schuldenambassadeurs
De campagne draait om 'schuldenambassadeurs': mensen die openlijk praten over hun schulden. De boodschap is dat hun 'coming out' de eerste stap bleek op weg naar een oplossing. De ambassadeurs zijn uiteenlopende mensen, van jong tot oud en van arm tot rijk. Hun verhalen moeten ook meer begrip kweken bij mensen die zelf geen schulden hebben, door te laten zien dat iedereen in de financiële problemen kan komen.
Taboe
Er worden verhalen van schuldenambassadeurs gebruikt om inzicht te geven in mogelijke oplossingen en om de taboe te doorbreken. Maar heerst hier wel een taboe op? Zo’n 60 procent van Nederland denkt dat er wel degelijk een taboe heerst op het hebben van schulden, blijkt uit onze Opiniemeters poll. 22 procent geeft aan het daarmee oneens te zijn, zij erkenning geen taboe in Nederland die zou heersen over het hebben van schulden.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 16.581 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.