Kerstboom moet langer staan, maar minder kosten


We zetten steeds eerder de kerstboom op en dus moet ‘ie langer overeind blijven staan. Er wordt dan ook nogal wat gevraagd van de kwaliteit van de bomen. En dan willen we er ook nog eens niet te veel voor betalen, aldus de Telegraaf.

Lang proces
Gerard Krol, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Kerstboomkwekers (VNK), kan zich er nog weleens aan storen dat mensen klagen over de prijs van een boom. Het groeiproces van de kerstboom wordt namelijk door velen enorm onderschat. Krol: ,,Het duurt wel twaalf jaar voordat een zaadje is uitgegroeid tot een volwassen boom, dan kopen we wel een bosje bloemen voor 25 euro dat na twee weken verlept is, maar ze willen voor een prikkie een hele boom in huis.’’

Geen concessie aan kwaliteit
Een lang proces dus. Bij bijvoorbeeld de GAMMA heb je voor nog geen 12 euro een kerstboom en aan de kwaliteit wordt geen enkele concessie gedaan. Hoe kan dat?

,,Eerlijk is eerlijk, wij moeten daardoor wel heel veel bomen verkopen en de gehele keten zo efficiënt mogelijk inrichten om onnodige kosten te vermijden”, legt Hoksbergen uit. ,, Als we één boom niet verkopen, moeten we er ongeveer tien verkopen om dat goed te maken.”

Tegenwoordig zetten steeds meer mensen al vóór of net na Sinterklaas de kerstboom op, dus de boom moet er vaak nog een hele maand staan ook.

Dezelfde week nog
Inmiddels is Sinterklaas voor veel mensen al weer afgelopen. Sommige mensen kunnen vaak niet wachten tot ze de kerstboom weer op kunnen tuigen. Ongeveer 35 procent van de Nederlanders doet dit nog in dezelfde week als pakjesavond, blijkt uit onze Opiniemeters poll. Daarentegen zegt een andere 35 procent dit nog niet te hebben gedaan, maar wel van plan zijn om dit te gaan doen. Ongeveer 15 procent van Nederland weet nog niet zeker of zij überhaupt een kerstboom op gaan tuigen. Een klein gedeelte, zo’n 10 procent, geeft aan zeker geen kerstboom neer te zetten dit jaar.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 10.526 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.