Het gevecht om de gele trui in de Tour de France - met Nederlander Steven Kruijswijk als een van de kanshebbers - stuwt de kijkcijfers van de wielerwedstrijd naar grote hoogte, aldus het AD.
Vorige week uitte Mart Smeets nog harde kritiek op de Tour de France. De Franse wielerronde moest op de schop, omdat de kijkcijfers terugliepen. Dit jaar keken er tot nog toe maar gemiddeld 639.000 kijkers (cijfers tot en met de elfde etappe). Echter, nu de Ronde van Frankrijk zijn hoogtepunt nadert, pieken de kijkcijfers als een col in de Pyreneeën. Zaterdag zaten er dik 1,1 miljoen wielerliefhebbers voor de buis en zondag waren dat er bijna 1,1 miljoen.
Ook de Avondetappe blijft onverminderd populair. De nabeschouwingstalkshow met Dione de Graaff op de late avond doorbrak op zondag ook de miljoengrens. Sinds de start van de Tour behaalt het NPO-1-programma al mooie cijfers en zijn er lovende kritieken. Alleen het slotitem van Kasper van Kooten kon op de nodige kritiek leveren, maar dat is inmiddels geschrapt.
Heer en meester
NPO 1 was zondag sowieso heer en meester van de televisie. Vijf programma's van de zender scoorden boven de miljoen kijkers, terwijl geen andere zender überhaupt in de buurt kwam van die grens. Hart van Nederland was met 711.000 belangstellenden het best bekeken programma dat niet op de eerste publieke zender werd uitgezonden. Het Achtuurjournaal was de nummer een in de kijkcijferlijst van Stichting KijkOnderzoek met 1,6 miljoen kijkers. Tussen Kunst en Kitsch (1,2 miljoen) en Echte leven in de dierentuin (1,1 miljoen) sloten de top drie af.
Kijkcijfers
Volgens het bovenstaande artikel hebben afgelopen weekend enorm veel mensen gekeken naar de Tour de France. Wij van Opiniemeters waren benieuwd hoeveel van onze leden hiernaar hebben gekeken. Hieruit is gebleken dat 44 procent van de leden naar de Tour de France heeft gekeken. Hiervan is het overgrote deel (60 procent) mannelijk. 56 procent van de leden heeft niet gekeken.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 8776 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.