Een op de vijf werknemers heeft een slechte band met zijn of haar leidinggevende en dat leidt regelmatig tot onenigheid op de werkvloer, aldus het AD.
Niet luisteren
Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden waarom het mis gaat: een manager die niet goed luistert, gevolgd door incompetentie, manipulatie en betweterigheid. En die ruzies kunnen een groot probleem zijn als de band tussen medewerker en leidinggevende niet goed is. ,,Als organisaties hier niets mee doen, gaat het geld kosten. Mensen gaan bang en met tegenzin naar hun werk, dat geeft stress en burn-outs. Ik denk dat dit iets is waar organisaties pro-actiever mee om moeten gaan”,
Wantrouwen
Peter Fijbes, consultant en auteur van het boek Angstcultuur. Krijg grip op angst in organisaties weet dat de relatie met de manager de belangrijkste band is die een medewerker heeft. Is de relatie met een manager niet goed? Dan is de kans groot dat je je ook niet prettig voelt bij de organisatie.
Vertrouwenspersoon
Als het echt grensoverschrijdend is – schreeuwen, bedreiging, wraak, roddelen – adviseert Fijbes hoe dan ook om contact op te nemen met de vertrouwenspersoon of de bedrijfsarts. ,,Dat is best lastig want je bent afhankelijk van werk en inkomen. Je wil dat het stopt, maar je wil ook niet je baan kwijtraken.” Het allerbeste is er zelf wat van zeggen tegen je leidinggevende. ,,Liefst op het moment dat het gebeurt en anders de volgende dag even binnen lopen en er op terug komen", aldus Fijbes.
Aanvaringen
Veel tips om te kunnen gebruiken ná een aanvaring met je leidinggevende. Maar hoe vaak heeft Nederland nu gemiddeld een aanvaring met zijn of haar leidinggevende? 10 procent van Nederland geeft aan vaak of héél vaak een aanvaring te hebben met zijn of haar leidinggevende, blijkt uit onze Opiniemeters poll. Ongeveer 35 procent zegt niet vaak, of soms een aanvaring te hebben. Een meerderheid van Nederland zegt hierover dat ze nooit een aanvaring hebben met hun baas.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 5.085 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.