Netflix heeft extra geld nodig en gooit tarieven in Amerika fors omhoog


Streamingdienst Netflix gooit in Amerika de prijzen flink omhoog. De tarieven stijgen met 13 tot 18 procent, afhankelijk van het gekozen abonnement. Het gaat om de grootste prijsstijging sinds de lancering van de dienst twaalf jaar geleden, aldus het AD.

Extra geld
Het extra geld heeft Netflix hard nodig voor investeringen in eigen shows en films. Afgelopen zomer kondigde de streamingdienst aan zo’n 12 tot 13 miljard dollar per jaar te willen steken in de eigen programmering. Netflix voelt de hete adem van andere diensten als Hulu, Amazon, HBO en Disney in de nek.

Aanwas
Het is de vierde keer dat Netflix de prijzen verhoogt in Amerika. De laatste keer was in oktober 2017. De vorige verhogingen lijken geenszins nieuwe abonnees te hebben afgeschrikt. In het derde kwartaal van vorig jaar kreeg Netflix er 7 miljoen klanten bij, elke minuut 53! Amerikaanse beleggers konden de prijsverhoging waarderen: het aandeel Netflix noteerde 6 procent hoger.

Nederland
Prijsstijgingen in Nederland voor de populaire streamingsdienst blijven voorlopig uit. In Nederland kijkt zo’n 40 procent wel eens naar een betaalde streamingsdienst. Zou een prijsstijging in Nederland gevolgen hebben voor de omzet van Netflix? Ongeveer 30 procent van Nederland denkt zijn of haar abonnement waarschijnlijk of zeker op te gaan zeggen als er een prijsstijging plaatsvindt. Dit blijkt uit onze Opiniemeters poll. Grofweg 15 procent geeft aan een prijsstijging geen probleem te vinden. Het lijkt erop, ondanks een mogelijke verhoging van de tarieven, dat Netflix nog genoeg potentiële klanten kan werven. 40 procent van Nederland geeft namelijk aan helemaal (nog) geen Netflix abonnement te hebben.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 4.210 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.