De energierekening is bij vele energiebedrijven nog altijd niet duidelijk genoeg voor de consumenten, bovendien is het ook lastig te controleren. Dat stelt de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) vast.
Er moet verbetering komen
Veertig energiebedrijven hadden tot 1 juli de tijd gekregen van het ACM, om hun rekening zo aan te passen dat het voor iedereen duidelijk en begrijpelijk was. 21 van de 40 energiebedrijven zijn goed op weg, maar de facturen moeten nog wel verbeterd worden. Bij 16 energiebedrijven is alles op orde. Voor drie bedrijven heeft het ACM een dwangsom opgelegd, omdat ze het zo slecht doen.
Begrijpelijk of onbegrijpelijk?
Er worden in de facturen allerlei termen en tarieven gebruikt, waardoor het moeilijk te begrijpen is voor de consument. 21 procent van de leden heeft hier last van. Daarentegen heeft het merendeel van de Opiniemeters leden geen moeite met het begrijpen van de energie rekening, namelijk 59 procent. 11 procent leest de energierekening niet en betaald gewoon.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 3.406 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.
© Foto: Hollandse Hoogte