Op 4 oktober heeft de NS de nieuwe intercity gepresenteerd. De intercity rijdt vanaf 2021. De intercity moet dan met 200 kilometer per uur gaan rijden tussen Amsterdam en Breda. Voor de andere trajecten wordt de intercity een jaar later ingezet.
Intercity Nieuwe Generatie
De lange spitse neus en de brede zwarte baan bij de ramen is erg opvallend aan het uiterlijk. Binnen zijn er voor de reizigers stopcontacten en een speciale afvalscheiding. In de intercity zijn er ook speciale stoelen voor zwangere vrouwen en mensen met een beperking.
Niet alleen de NS kon zijn zegje doen over het nieuwe ontwerp. De reizigers mochten meedenken aan de inrichting voor de nieuwe intercity.
Geweldig
De NS heeft bij de Franse treinenbouwer Alstom, 79 van deze intercitytreinen besteld. Er is een optie voor 150 treinstellen, waardoor er 80.000 extra zitplekken beschikbaar zijn. Extra zitplekken waren voor vele reizigers een belangrijk punt.
Het merendeel van de Opiniemeters leden vinden de trein super mooi geworden, namelijk 36 procent. Het verschil tussen de intercity van nu en de nieuwe intercity vindt 17 procent niet zo groot. 10 procent van de leden vindt de trein niet zo bijzonder.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 1.536 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.
© Foto: Hollandse Hoogte