Starbucks stopt voorlopig met betaalde advertenties op alle sociale media, net als een aantal andere bedrijven, aldus NOS. De koffiegigant vindt dat er op die platforms te veel plek is voor haatzaaiende taal.
"Wij willen gemeenschappen samenbrengen en zijn tegen hatelijke taal", zegt het bedrijf. "Wij vinden dat er meer moet gebeuren om welkome en inclusieve online gemeenschappen te maken. En bedrijven en politici moeten samenwerken om dat te bereiken."
Starbucks zegt in gesprek te gaan met socialemediabedrijven en burgerrechtenorganisaties om een einde te maken aan de verspreiding van haatzaaiende teksten. Het bedrijf blijft aanwezig op onder meer Facebook en Instagram, maar zal alleen nog onbetaalde posts plaatsen.
'Gepolariseerde verkiezingsstrijd'
Een paar dagen geleden maakte ook Coca-Cola bekend te stoppen met adverteren op sociale media. En Unilever stopt specifiek in de Verenigde Staten met adverteren op Facebook, Instagram en Twitter. Het Nederlands-Britse bedrijf vindt dat die platforms veel meer moeten doen tegen "verdeeldheid en haatzaaiend taalgebruik in de gepolariseerde verkiezingsstrijd in de VS".
De stappen van de bedrijven vallen samen met de #StopHateForProfit-campagne van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen. Die vragen bedrijven om in de maand juli geen advertenties op Facebook te zetten. Volgens die campagne stond Facebook het onder meer toe dat mensen opriepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten.
Meer dan honderd bedrijven, waaronder ook automerk Honda en kledingmerken Levi's en Patagonia, hebben nu gehoor gegeven aan die oproep.
Resultaten onderzoek
We zullen advertenties van enkele grote multinationals de komende tijd niet meer terugzien op sociale media als Facebook. 57% van de deelnemers van deze poll, vindt dat een goede zaak. Opvallend is dat er meer mensen (24%) geen mening hebben over deze stelling, dan dat er mensen zijn die het geen goede zaak vinden dat de bedrijven stoppen met het adverteren (18%).
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 9792 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.