Plan: rekeningrijden en betalen per gram CO2


Elektrische auto’s moeten de komende jaren forse subsidies krijgen om de vergroening van het wagenpark te versnellen. En er moet een vorm van rekeningrijden komen die gekoppeld wordt aan de CO2-emissie. Een brede coalitie van ANWB, Natuur & Milieu, Bovag, RAI, VNA en een bont gezelschap oud-politici presenteren vandaag een nieuw autobelastingplan 2022-2030. Aldus het AD.

De kern is dat er veel meer goedkope – tot 40.000 euro – elektrische auto’s moeten worden verkocht waardoor er op den duur een betaalbare tweedehandsmarkt ontstaat. Na 2030, denken de plannenmakers, kan een belastingsysteem worden ingevoerd waarbij de automobilist per gereden kilometer belasting betaalt. Die wetgeving is ingewikkeld en de invoering tijdrovend. Er is bovendien nog niet nagedacht over de techniek om de kilometers te registreren.

Dat kilometertarief moet bovendien afhankelijk worden van de uitstoot van de auto. Wie vasthoudt aan zijn 8-cilinder betaalt zich blauw, wie elektrisch rijdt zal veel minder betalen per kilometer. Kilometervreters gaan veel betalen, wie weinig rijdt, weinig.

Brede steun

Het is niet toevallig dat de vijf organisaties nu met dit uitgewerkte idee komen. De formatie zal een dezer dagen losbarsten en duurzame automobiliteit staat hoog op de agenda. Volgens de initiatiefnemers heeft hun kant-en-klare belastingplan zo’n brede steun (van Natuur & Milieu tot de autoleasebedrijven verenigd in de VNA) dat de toekomstige formateur het copy paste in het regeerakkoord kan opnemen.

Een bont gezelschap oud-politici steunt het belastingplan. Annemarie Jorritsma (VVD, oud-minister van Verkeer en van Economische Zaken), Menno Snel (D66, oud-staatssecretaris Financiën), Jolande Sap (GroenLinks, oud-woordvoerder Financiën), Karien van Gennip (CDA, oud-staatssecretaris Economische Zaken) en Sharon Dijksma (PvdA, oud-staatssecretaris Economische Zaken, oud-woordvoerder Verkeer) hebben op persoonlijke titel hun naam onder de plannen gezet. Iedere kandidaat-regeringspartij is vertegenwoordigd bij het handtekeningenlijstje.

Meest vervuilende auto's

Zonder een nieuw autobelastingplan wordt het niks met de verduurzaming van het wagenpark, stellen de initiatiefnemers. Nederlanders rijden in de oudste – en dus meest vervuilende – auto’s van West-Europa. Bij ongewijzigd beleid is in 2030 nog steeds maar een op drie nieuwe auto’s elektrisch, daarmee is klimaatneutraliteit in 2050 onhaalbaar. Met biobrandstoffen, synthetische brandstoffen en miljoenen elektrische auto’s moet dat wel lukken.

Om de verkoop ervan te stimuleren moet de aanschafsubsidie worden aangepast; 3000 euro voor nieuwe elektrische auto’s mits ze niet duurder zijn dan 45 mille, voor gebruikte exemplaren zou dat nog steeds 2 mille moeten zijn. Elektrische auto’s blijven vrijgesteld van aanschafbelasting bpm, maar die bpm gaat voor grotere benzine- en dieselauto’s met wel 20 procent omhoog en voor de kleinste en zuinigste brandstofauto’s tot wel 30 procent omlaag.

Volle pond

Ook elektrische rijders gaan in de plannen motorrijtuigbelasting betalen, vanaf 2023 15 procent van het tarief voor benzineauto’s en vanaf 2026 moet het volle pond worden betaald. Wel mag er bij de berekening van het tarief 400 kilo van het autogewicht af worden getrokken vanwege de zware accu’s. Zo komen de kosten van de subsidies niet voor rekening van de benzine- of dieselrijders. Wie bijvoorbeeld een grote elektrische suv of Tesla Model S rijdt, auto’s die meer dan 2 ton wegen gaan fors wegenbelasting betalen.

Tot en met 2026 zijn de plannen kostendekkend. Daarna zijn elektrische auto’s technisch en qua prijs weer zo anders dan nu dat tegen die tijd bekeken moet worden hoe de financiering tot 2030 - geraamd op 4,1 miljard euro - eruit moet zien.

Het systeem van betalen naar gebruik en uitstoot zou na 2030 ingevoerd kunnen worden. De plannenmakers pleiten voor een kaderwet waarin dat door de komende regering vastgelegd wordt, dan is er nog ruim 8 jaar om de regeling fiscaal en technisch uit te werken.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.