Rode Kruis: kinderen moeten op school vaker EHBO-lessen krijgen


Bijna de helft van de kinderen en jongeren van tien tot zestien jaar weten niet wat ze moeten doen als iemand onwel is geworden en niet meer reageert.

Meer lessen voor kinderen
Het Rode Kruis maakt zich zorgen over de EHBO-kennis van de jeugd en roept op om op scholen EHBO-lessen te geven. 96 procent van de kinderen vindt het belangrijk om te weten wat ze moeten doen als iemand gewond raakt of onwel is geworden. Gisteren begon de Rode Kruis week, waar vooral aandacht wordt gegeven aan de Kennis van EHBO onder kinderen.

EHBO-kennis
EHBO-kennis belangrijk om te beheersen, wat als iemand niet meer reageert. Het merendeel van de Opiniemeters leden vindt daarom dat iedereen EHBO-kennis moet hebben, namelijk 57 procent. 32 procent vindt dat kinderen EHBO-kennis moeten beheersen. De kinderen moeten weten wat ze moeten doen als iemand gewond is.

8 procent van de leden vindt dat kinderen geen EHBO-lessen moeten krijgen op school. Hiervan vindt 50 procent dat de kinderen te jong zijn om EHBO-lessen te volgen. De andere 50 procent vindt EHBO geen schoolvak.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 2.413 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.