Sauna's niet meer zo ‘relaxed’: honderden klachten van bezoekers


De stijgende populariteit van wellnesscentra kent een keerzijde. Bezoekers klagen vaker over drukte, hoge prijzen en mindere hygiëne. ‘Je gaat naar de sauna om te relaxen, maar als je overal in de rij moet staan, is de lol er snel af,’ aldus het AD.

Honderden klachten op internet
Op beoordelingssites als Zoover en Trip Advisor staan met name de laatste maanden honderden klachten over sauna’s. Reacties als ‘Via internet een reservering gemaakt. Bij aankomst stonden er lange rijen. Eenmaal binnen op zoek naar een kluisje. Niet eenvoudig want het was megadruk. Bij de sauna’s was amper plek en het stonk’ of  ‘Ons viel op dat het overal rumoerig is. Je komt toch ook voor je rust. Het leek af en toe wel een kippenhok. Geef ons dan maar wat kleiner en rustiger’, duiken steeds vaker op. 

Saunabezoekers flink toegenomen sinds 2010
Het aantal saunabezoekers groeit zo rap, dat sommige wellnesscentra moeite moeten doen om kwaliteit te blijven bieden, merkt ook onderzoeker Lennert Rietveld van bureau Van Spronsen & Partners. ,,Het aantal saunabezoekers in Nederland is sinds 2010 flink toegenomen. In 2016 bezochten circa 1,8 miljoen Nederlanders een saunabedrijf. Dit is een groei van 42 procent ten opzichte van 2010. De saunamarkt groeit jaarlijks met bijna 4 procent, blijkt uit ons onderzoek uit 2017’’, aldus Rietveld. Economisch gezien gaat het beter en besteden we meer geld aan luxe, zoals wellness. Daarnaast hebben Nederlanders minder schroom gekregen om naakt door een saunacomplex te lopen. En de marketing- en salesafdelingen van de resorts zorgen voor uitgebreide kortingsacties. 

Hoe vaak gaat Nederland naar de sauna?
Er gaan steeds vaker steeds meer mensen naar de sauna. Maar hoe vaak gaat Nederland nu écht naar de sauna? Dat hebben we aan de leden van Opiniemeters gevraagd en maar 6 procent gaat (bijna) elke week naar de sauna, volgens de Opiniemeters poll. 63 procent van de Nederlanders geeft aan (bijna) nooit naar de sauna te gaan. 13 procent gaat ongeveer één keer in het halfjaar naar de sauna en 15 procent minder dan een halfjaar.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 4.173 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.