Schiphol en vele anderen vliegtuigmaatschappijen worden volgende week formeel aansprakelijk gesteld voor de vertragingen die reizigers in de meivakantie hebben opgelopen. Honderden mensen hebben zich gemeld bij Claimingo en ReisRecht. Volgens Schiphol geeft de wet geen ruimte voor het aanvaarden van aansprakelijkheden door Schiphol.
Claimingo
Het Utrechtse bedrijf Claimingo wil proberen namens de passagiers het geld van de gemiste vlucht terug te krijgen. Het zijn soms echt schrijnende gevallen vertelt de jurist Alexander Colenbrander. Families die hun vakantie in het waterzagen vallen of een Engelse jongen die voor een heel hoog bedrag een vliegticket terug moest kopen. Volgens de jurist die het project leidt, gaat het om duizenden gedupeerde passagiers. Vliegtuigpassagiers gaan die schade volgens Colenbrander in principe claimen bij alle betrokken partijen.
Geen ruimte voor aansprakelijkheid
De luchthaven zegt over de verwachte claims: Wij vinden het vervelend dat er in de meivakantie op sommige momenten lange rijen waren en dat sommige mensen hun vlucht hebben gemist. Als er claims komen ,dan zullen ze op juridische merites beoordeeld worden. De wet schrijft voor dat de gedupeerden passagiers bij hun luchtvaartmaatschappij terecht kunnen.
De onkunde van Schiphol
Özcan Akyol keerde terug van een reis uit het buitenland. Bij de paspoortcontrole liep hij richting een scherm waarop stond dat de procedure ongeveer een half uur zou duren. De afgelopen dagen was het al het geval dat dagelijks tientallen reizigers omgeboekt moesten worden door dat de infrastructuur op Schiphol niet bereikbaar was. Schiphol heeft een personeelstekort meld Özcan. Dat zag hij in de praktijk. Reizigers willen hun paspoorten laten zien, maar waren afhankelijk van drie elektronische controles, die hen de toegang naar buiten zouden bieden. Mits het systeem de paspoorten goedkeurde natuurlijk.
Claims accepteren
Volgens de Opiniemeters leden moet Schiphol de claims accepteren. 69 procent is het eens met de stelling: Schiphol moet de claims aanvaarden en de kosten compenseren. 10 procent vindt dat Schiphol niet verantwoordelijk is voor de extra kosten.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 6.222 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.
© Foto: Hollandse Hoogte