'Sint koopt voor 341 miljoen euro online'


Lego, het gezelschapsspel Qwixx en een cd van Kinderen voor Kinderen behoren dit jaar tot de meest gegeven cadeaus op pakjesavond. Veel presentjes worden online gekocht. In de vijf weken voorafgaand aan 5 december is er voor bijna 341 miljoen euro extra geshopt op internet, aldus de Telegraaf.

De brancheorganisatie becijferde de extra uitgaven door te bekijken wat consumenten normaal per week uitgeven en dit te vergelijken met de online-uitgaven in de aanloop naar Sinterklaas. De online-uitgaven blijken in deze periode 28 procent hoger te liggen.

Cadeaubon
Volgens de organisatie blijft ook de cadeaubon populair. Waar zulke tegoedbonnen vooral tijdens verjaardagen een veel gegeven cadeau zijn, blijkt dat deze ook tijdens Sinterklaas en Kerstmis vaak worden geschonken. De maanden oktober, november en december zijn binnen de markt voor cadeaukaarten goed voor ongeveer 40 procent van de totale jaaromzet.

Pakjesavond
Het is zover: pakjesavond. Traditiegetrouw valt deze avond vol met cadeautjes op 5 december. Dit jaar valt pakjesavond echter op een doordeweekse dag. Is dit voor Nederland een reden om het eerder of later te vieren? Uit onze Opiniemeters poll blijkt dat ongeveer 30 procent van Nederland dit jaar gewoon op 5 december pakjesavond viert. Daarentegen heeft 15 procent al op een eerder moment pakjesavond te hebben gevierd. Ongeveer 10 procent van Nederland kiest ervoor om op een later moment pakjesavond (nog een keer) te vieren. Opvallend is dat ruim 40 procent aangeeft helemaal niet aan Sinterklaas te doen dit jaar. Deze groep zal wellicht juist meer aandacht besteden aan het volgende feest: Kerst!

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 5.199 deelnemers mee.​

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.