De extra snelle elektrische fiets moet zo snel mogelijk weer terug naar het fietspad. Daarvoor pleit brancheorganisatie BOVAG, die een doorbraak van de 'speed pedelec' vooralsnog ziet uitblijven. BOVAG geeft daarvoor de schuld aan de verkeersregels die voor zo'n snelle e-bike gelden, aldus het AD.
Brommerstatus
In Nederland hebben snelle e-bikes, zogeheten speed pedelecs, die een snelheid van ruim 40 kilometer per uur kunnen bereiken, een brommerstatus, wat betekent dat ze binnen de bebouwde kom op de rijbaan moeten. Dat schrikt potentiële kopers af, stelt BOVAG.
Gevaarlijke situaties
Er wordt beleidsmatig telkens uitgegaan van de maximale snelheid van 45 kilometer per uur, die je echter alleen op lange rechte stukken en met heel veel fysieke inspanning kan behalen. In de bebouwde kom ligt de maximaal haalbare snelheid met een speed pedelec een stuk lager, maar de fietser wordt wel de rijbaan op gedwongen. Daar komt het meer dan eens tot gevaarlijke situaties, omdat automobilisten ook niet gewend zijn aan fietsers op de rijbaan.
Moeten e-bikes die sneller gaan dan 45 kilometer per uur op het fietspad of naar de rijbaan?
Ondanks de gevaarlijke situaties die de e/bikes veroorzaken door op de rijbaan te gaan rijden, vindt toch een kleine meerderheid (46 procent) dat de e-bikes op de rijbaan moeten gaan rijden, blijkt uit de Opiniemeters poll.
Een minderheid van 37 procent vindt dat het veiliger is als de e-bikes op het fietspad moeten rijden.
Hopelijk blijven de e-bikers zo veel mogelijk uit gevaarlijke situaties.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 2.613 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.