Spotify tikt 100 miljoen betalende abonnees aan


In de afgelopen maanden bereikte Spotify, als eerste muziekstreamingdienst ooit, de 100 miljoen betalende abonnees. Ook de omzet groeide, blijkt uit de laatste kwartaalcijfers. Toch gaat niet alles voor de wind bij de Zweedse muziekgigant, want het verlies blijft groot, aldus het AD.

Record
Hoewel Spotify nog diep in de rode cijfers zit, zijn de kwartaalcijfers over het algemeen beter dan de streamingdienst zelf verwachtte. Naast het recordaantal betalende abonnees groeide de omzet met een derde tot 1,5 miljard euro en nam het verlies af van 169 miljoen tot 142 miljoen.

Groeispurt
Deze groeispurt heeft onder andere te maken met de lancering van Spotify in India eind februari. Met een miljoen gebruikers in het land in de eerste week en inmiddels al meer dan twee miljoen gebruikers overtreft Spotify de eigen verwachtingen.

Uitbreiding
Met de lancering in India is Spotify nu actief in 79 landen. Het aantal maandelijkse gebruikers steeg met meer dan een kwart op jaarbasis en met 5 procent in vergelijking met een kwartaal eerder tot 217 miljoen. Iets minder dan de helft daarvan, 100 miljoen gebruikers, had een betaald abonnement. De rest luisterde gratis met reclames tussen de liedjes.

Gebruikers Spotify
Het aantal Spotify gebruikers neemt dus alleen maar toe. In Nederland heeft zo’n 29 procent een eigen Spotify account, blijkt uit onze Opiniemeters poll. Een klein gedeelte van 5 procent geeft aan niet perse zelf een abonnement te hebben, maar wel het account van iemand anders gebruikt om muziek te luisteren. Spotify heeft nog genoeg mogelijkheid om te groeien in Nederland, zo lijkt het althans, want 54 procent van de Nederlanders geeft aan géén gebruik te maken van de streamingsdienst. Een kleine groep van 6 procent heeft nog geen abonnement, maar is dit wel van plan aan te schaffen.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 2.915 deelnemers mee.​

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.