In de Valentijnsperiode zijn op de veiling 165 miljoen rozen verkocht. Dat is ruim 4 procent meer dan in 2018. De gemiddelde prijs voor rozen lag in de tien veildagen voor Valentijn 10 procent lager dan vorig jaar.
Valentijnspiek
De Valentijnspiek bij Royal FloraHolland kwam dit jaar later op gang dan in voorgaande jaren. De laatste vijf dagen voor Valentijn hebben nog gezorgd voor een flinke eindsprint.
Rode rozen
Rode rozen maken een derde van de totale rozen-verkoop uit. De aanvoer van rode rozen nam met bijna 9 procent toe ten opzichte van vorig jaar, terwijl de gemiddelde prijs daalde met 6,5 procent. Andere belangrijke kleuren waren roze rozen met 7 procent meer verkocht en witte rozen met 5 procent minder verkocht dan vorig jaar.
Lange steellengtes
Rozen met langere steellengtes werden meer verkocht. Van de lengte 60 cm werden 7 procent meer stelen verkocht en van de lengte 70 cm werd zelfs 17 procent meer verkocht. Het aantal verkochte stelen van de belangrijkste lengte 50 cm bleef ongewijzigd. Van rozen met de steellengte van 40 cm werden er 4 procent minder stelen verkocht dan een jaar geleden.
Verrassing
Naar verwachting zijn er met Valentijnsdag dus veel mensen verrast met een mooie roos (of meerdere). Bijna 20 procent van Nederland heeft tijdens Valentijnsdag iemand verrast, blijkt uit onze Opiniemeters poll. Bijna 15 procent geeft aan dat ze dit waarschijnlijk of misschien van plan waren. Opvallend is dat een meerderheid van Nederland, zo’n 45 procent, aangeeft zéker weten niemand te verrassen tijdens Valentijnsdag. Wellicht is het voor die groep juist elke dag Valentijn.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 4.799 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.