De meesten van ons zullen nog wel naar buiten durven op vrijdag de dertiende, maar sommige reisorganisaties melden wel een kleine daling in het aantal geboekte vluchten die dag. Het is slecht één vorm van bijgeloof, want daarnaast durven we geen spiegels te breken en worden we dolblij bij het vinden van een klavertje vier, aldus RTL Nieuws.
Ongeluksgetal 13
In veel Amerikaanse hotels vind je geen dertiende verdieping en in de meeste vliegtuigen is rij 13 overgeslagen. Dertien wordt in de Westerse wereld beschouwd als het ongeluksgetal. Er zaten dertien mensen aan tafel tijdens het laatste avondmaal en dat bracht Jezus zeker geen geluk. Ook de andere keren dat het getal dertien in de Bijbel voorkomt, is het gekoppeld aan iets negatiefs. Vrijdag de dertiende was dubbel onzalig, want op vrijdag werd Jezus gekruisigd.
Theo Meder
Theo Meder, volksverhaalonderzoeker bij het Meertens Instituut, vertelt dat sommige soorten bijgeloof zijn verdwenen, maar dat daar weer andere voor in de plaats zijn gekomen. "Volksgeloof leeft nog steeds heel sterk. We geloven nu niet meer in duivels en tovenaars, maar hangen nog wel hoefijzers aan de muur of kloppen iets af op onbeschilderd hout."
Wat brengt het meeste ongeluk
Toch geven veel Nederlanders aan niet bijgelovig te zijn. Zo geeft 78 procent van de Nederlanders aan niet te geloven dat het onder een ladder doorlopen, een zwarte kat zien, een spiegel breken of zout morsen ongeluk brengt.
De overige 22 procent gelooft wel dat er dingen zijn die ongeluk brengen. Maar wat brengt nu het meeste ongeluk? De meeste respondenten binnen deze groep denkt dat het onder een ladder doorlopen het meeste ongeluk brengt (28 procent), gevolgd door het zien van een zwarte kat (21 procent) en het breken van een spiegel (19 procent). 29 procent van deze groep denk dat alles evenveel ongeluk brengt.
Zelf geloof ik niet dat vrijdag de dertiende ongeluk brengt, maar ik ben niet van plan om vandaag onder een ladder door te lopen.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 3.825 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.