Marqt rekent als eerste supermarktketen af met kindermarketing voor ongezonde producten. Alle snoep, koekjes, dranken en ontbijtgranen met (teken)figuurtjes die gericht zijn op kinderen, worden momenteel uit de winkels gesaneerd.
Marqt is naar eigen zeggen de eerste voedselverkoper die volledig gehoor geeft aan de ambities van de 'Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding'. Eerder beloofde een fabrikant als Mars al zich niet meer te richten op kinderen voor de verkoop van hun snoep.
Kinderen niet verleiden
,,We willen kinderen niet verleiden tot producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Die producten passen niet binnen onze kaders”, vertelt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt.
Restanten in de winkels zullen nog tot zo’n vier tot vijf weken nodig hebben om leeg verkocht te worden, laat de onderneming weten.
Staatssecretaris Blokhuis werkt momenteel aan een nationaal preventieakkoord, waarin ook andere bedrijven aangespoord worden om hun producten gezonder te maken en zich niet op kinderen te richten bij de marketing.
Tekenfiguurtjes een goed idee?
Net als Joost Leeflang vindt 28 procent van de Nederlanders de (teken)figuurtjes op ongezond eten een slecht idee, volgens de Opiniemeters poll. 46 procent vindt dat het wel een goed idee is omdat het de verpakking leuker maakt of het product herkenbaar maakt voor kinderen. De kleinste groep zegt dat het hen niet uitmaakt of er (teken)figuurtjes op ongezonde producten in supermarkten staat.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 6.338 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.
© Hollandse Hoogte