We doen vaker boodschappen bij ALDI en LIDL. De marktaandelen van deze discounters zijn nu groter dan ze in jaren waren, blijkt uit cijfers die NU.nl bij marktonderzoeker IRI heeft opgevraagd. Ook huismerken zijn een stuk gewilder nu de boodschappen steeds duurder worden.
"Nu mensen de inflatie echt voelen in de portemonnee, zien we dat ze vaker boodschappen doen bij ALDI en LIDL", zegt Sjanny van Beekveld van IRI. Eerder dit jaar wonnen de twee discounters al marktaandeel. Dat noemde IRI toen het terugwinnen van verloren terrein.
De twee supermarkten zitten volgens de cijfers van IRI nu op een gezamenlijk marktaandeel van 16,3 procent. Dat is het op een na grootste marktaandeel sinds 2010. Alleen in 2018 piekte het even een fractie daarboven met 16,4 procent. Sindsdien daalde dat, tot dit jaar.
"We denken dat de extra groei die er nu is, veroorzaakt wordt door de gestegen prijzen." Omdat de prijzen steeds verder oplopen, verwacht Van Beekveld ook dat de 'goedkope supermarkten' nog meer marktaandeel zullen afsnoepen van de traditionele supermarkten.
"Die voeren wel veel campagne om te laten zien dat ze ook artikelen met lage prijzen hebben." Overigens is het maar de vraag of discounters echt zoveel voordeliger zijn. "Dat imago hebben ze in ieder geval wel", zegt IRI.
Verder blijkt dat we in de 'traditionele supermarkten' veel vaker huismerkproducten kopen. Ook dat aandeel is met iets meer dan 27 procent het hoogst in jaren.
Resultaten onderzoek
We hebben het de mensen via een poll op Opiniemeters gevraagd. Hieruit is gebleken dat 72 procent het eens is met de stelling: 'Als ik boodschappen doe koop ik eerder de huismerken”. 22 procent is niet eens met de stelling en 7 procent heeft er geen mening over.
Aan deze Opiniemeters poll deden 29.108 deelnemers mee.
BRON: NU.nl