Einde van een tijdperk: WhatsApp begint met advertenties


WhatsApp begint komend jaar met het plaatsen van advertenties. De reclames worden gelanceerd in de statusweergave van de app en moeten het primaire verdienmodel van de app worden. Dat maakte topman Chris Daniels gisteren bekend. De populaire chatdienst is sinds de oprichting in 2009 altijd advertentievrij geweest, aldus het AD.

Advertenties vanuit Facebook
Het was een speerpunt voor WhatsApp-oprichters Jan Koum en Brian Acton: de chatdienst blijft altijd advertentievrij. Maar daar denkt moederbedrijf Facebook anders over. Nu beide oprichters niet meer betrokken zijn bij de chatdienst, rolt Facebook de eerste advertentiemogelijkheden voor ondernemers uit.

Advertenties in statusweergave
De advertenties komen in de statusweergave van de app. In die weergave kunnen gebruikers een foto, video of gifje delen dat door al hun contactpersonen bekeken kan worden. ,,Veel mensen zullen er in eerste instantie weinig van merken. De status-weergave is namelijk niet erg populair onder gebruikers’’, legt Arnoud Wokke van techwebsite Tweakers uit. Hoeveel mensen er precies gebruik van maken, heeft WhatsApp nooit bekend willen maken. ,,Maar voor adverteerders is het zeker wel de moeite waard. Zelfs wanneer slechts 1 procent van de gebruikers een keer naar een status kijkt, heb je al vijftien miljoen mensen bereikt.’’

Chats
Of de advertenties later ook in andere onderdelen van de app zullen verschijnen, is volgens Tweakers niet bekend. Daar deed topman Daniëls geen uitspraken over. Chats blijven vooralsnog dus wel advertentievrij.

Gaat Nederland WhatsApp nog wel gebruiken met advertenties?
We hebben de leden van Opiniemeters gevraagd wat zij ervan vinden dat WhatsApp met advertenties komt en 44 procent zou WhatsApp gewoon blijven gebruiken mét advertenties, volgens de Opiniemeters poll. 11 procent van de Nederlanders zou betalen voor WhatsApp om geen advertenties te hoeven zien. 23 procent zou zelfs stoppen met WhatsApp als er advertenties komen op het social mediaplatform

Over dit onderzoek
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.
 

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.