Het is voor PostNL bijna een militaire operatie om tot 1 januari vijftig miljoen pakketten bezorgd te krijgen. We bestellen steeds meer online en we vinden het niet meer dan normaal dat een pakketje binnen 24 uur wordt thuisbezorgd, aldus het AD.
Black Friday-aanbiedingen vliegen ons al dagenlang om de oren. We worden verleid vooral nú onze aankopen te doen, want als je de (web)winkels mag geloven, zou je wel gek zijn om die enorme kortingen mis te lopen. Bij de sorteercentra van PostNL merken ze door het uit Amerika overgewaaide Black Friday-fenomeen, dat de ‘drukste tijd van het jaar’ steeds eerder begint.
Spitsuur
Het is bijna continu spitsuur in het PostNL-sorteercentrum in. Medewerkers zetten rolkarren vol dozen en zakken in alle maten klaar voor de lopende band. Belangrijk onderdeel van dit ingenieuze systeem is een enorme scanner die elk pakket dat voorbij zoeft, scant op gewicht en postcode. Aan de hand van deze gegevens rollen de pakketten naar de juiste ‘gate’. Aan het einde van deze gate wacht de bestelbus van de PostNL-bezorger. De chauffeur laadt de spullen zo snel mogelijk in en gaat op pad. ‘Het is noodzakelijk om de bestellingen zo snel mogelijk te bezorgen. We merken dat de klant veeleisender is geworden. Het liefste willen we nog dezelfde dag onze bestelling in huis hebben’, aldus Leendert-Jan Plaisier, directeur Operations bij PostNL Pakketten en Logistiek
Hoe veeleisend is Nederland daadwerkelijk?
Uit onze Opiniemeter blijkt dat slechts 5 procent van Nederland hun online bestelling daadwerkelijk dezelfde dag/avond nog verwachten. De meeste Nederlanders, 41 procent, zijn wat minder veeleisend. Zij verwachten hun online bestelling binnen één werkdag binnen te hebben. 34 procent van de Nederlanders geeft aan hun pakketje binnen 2 werkdagen te verwachten. Ongeveer 15 procent van Nederland heeft het meeste geduld als het om online bestellingen vanuit Nederland gaat, zij verwachten hun pakketje binnen drie dagen tot een week binnen te hebben.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 4.140 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.