Binnen drie jaar fietst minimaal 25 procent van de 60.000 politiemedewerkers naar het werk. Die ambitie maken de nationale politie en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag bekend, aldus het AD.
Gezondere medewerkers
Gezondere medewerkers, schonere lucht en minder files. Om aan die doelen bij te dragen, wordt de nationale politie - de grootste werkgever van Nederland - ‘fietsambassadeur’ van staatssecretaris Van Veldhoven. Zij wil nog deze kabinetsperiode 200.000 extra fietsers naar het werk.
Duurzaamheid
Staatssecretaris Van Veldhoven vindt de ambitie van de politie mooi. ,,De fiets is ons geheime wapen. Tegen drukte, voor betere gezondheid en voor schone lucht. Ik weet zelf als geen ander hoe heerlijk het is om naar het werk te fietsen. Dat is ook een goede zaak voor werkgevers.”
Fietsen
Agent Rik de Boer is, net als de bewindsvrouw, dol op fietsen. ,,Ik woon 15 kilometer van mijn werk en fiets die afstand meerdere keren per week. Daar word ik blij van. Het verbetert mijn gezondheid, ik ben van vage rugklachten af. En fietsen is ook goed voor het milieu, dat is zeker een overweging.”
Nieuwe fietsroutes
Ruim een kwart van alle verplaatsingen die Nederlanders maken, gaat per fiets. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat investeert met provincies, stadsregio’s en gemeenten 345 miljoen euro in nieuwe fietsroutes en stallingen.
Vervoersmiddel Nederland
Fietsen is goed voor je gezondheid, en Nederland heeft ook een goede infrastructuur om te fietsen. 22 procent van Nederland gaat dan ook met zijn fiets naar het werk toe, blijkt uit onze Opiniemeters poll. Echter gaat een meerderheid van zo’n 30 procent ‘gewoon’ met de auto naar zijn werk, natuurlijk kan dit ook te maken hebben met de afstand die men moet overbruggen om naar werk te gaan. Een kleine 20 procent geeft aan niet te reizen voor werk. Respectievelijk 8 en 9 procent van Nederland gaan lopend of met het OV naar zijn of haar werk.
Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 5.385 deelnemers mee.
Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.