Negen Europese landen, waaronder Nederland, dringen er bij de Europese Commissie op aan om de verkoop van nieuwe auto’s op benzine of diesel per 2030 te verbieden.
De negen landen - Oostenrijk, België, Denemarken, Griekenland. Ierland, litouwen, Luxemburg, Malta en Nederland - willen het uitbannen van de brandstofmotor versnellen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat: ,,Als je rekening houdt met de levensduur van auto’s en het bereiken van CO2-neutraliteit in 2050, dan moeten nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren rond 2030 worden uitgefaseerd.’’
Opmerkelijk is dat het verzoek aan de Europese Commissie om 2030 als harde grens wettelijk vast te leggen niet is ondertekend door de grote autolanden die een enorme auto-industrie hebben. Duitsland, Italië, Frankrijk en Spanje pleiten er niet voor. Deze landen hebben groot belang bij een florerende auto-industrie en er zijn nog steeds twijfels of het wel lukt om over tien jaar louter nog elektrische auto’s te produceren.
De VW Group bijvoorbeeld wil in 2026 de laatste brandstofmodellen op de markt brengen die ook na 2030 nog geproduceerd moeten worden. Anderen zijn sneller. Volvo wil in 2030 ook echt gestopt zijn met de productie van brandstofauto’s.
2030 is al eerder genoemd als laatste jaar voor de brandstofmotor. Ook Nederland en de EU streven ernaar. Volgens de negen landen moet het jaartal een echte deadline voor de brandstofmotor in alle landen in Europa worden om de CO2-doelen te halen.