Noodplan voor lerarentekort grote steden: onbevoegde docenten en vierdaagse lesweek


De schoolbesturen van de drie grootste steden willen dat leraren gym of muziek of middelbare schooldocenten in noodsituaties voor een basisschoolklas kunnen staan. Amsterdam wil ook een vierdaagse lesweek mogelijk maken. Op de vijfde dag gaan leerlingen dan wel naar school, maar moeten ze les krijgen in bijvoorbeeld kunst of sport van iemand die geen docent is, aldus het AD.

De drie steden – Amsterdam, Rotterdam en Den Haag – presenteerden gisteren hun noodplannen aan Onderwijsminister Arie Slob. Die wil kijken of hij de regels kan versoepelen om sommige noodgrepen mogelijk te maken. Ook zei hij 9 miljoen euro extra uit te willen trekken voor de begeleiding van zijinstromers, mensen die zich vanuit een andere baan laten omscholen tot leraar. ,,Ik weet dat daar een prijskaartje aan hangt, dus dat ga ik linksom of rechtsom regelen.’’

De steden kampen elk met een tekort van honderden leraren. In Amsterdam is er een tekort van 360 leraren, Haagse basisscholen komen zeker 373 voltijdsdocenten tekort en in Rotterdam zijn 202 fulltimers te weinig. De laatste twee steden hebben bij de berekeningen ook ‘verborgen vacatures’, banen waar niemand meer actief voor wordt geworven, meegenomen. 

Verborgen vacatures
In Den Haag krijgen elke dag achtduizend leerlingen les dankzij ‘kunstgrepen’, zoals een Pabo-student die voor de klas staat. In Rotterdam zijn dagelijks een kleine vijfduizend scholieren de dupe van het lerarentekort. 

Den Haag en Rotterdam hebben voor de korte termijn een ‘escalatieladder’ gemaakt. Naarmate de problemen groter worden, is er meer toegestaan. Zo wordt bij het wegvallen van een leraar eerst een andere bevoegde docent gezocht. Lukt dat niet, dan mag een Pabo-student voor de klas of vakleerkrachten die normaal muziekles of gym geven. Ook kan een school in grote nood een klas herverdelen over andere klassen of de klas naar huis sturen. Als laatste redmiddel mag er een ‘toezichthouder’ worden ingezet, die geen les geeft maar toezicht houdt.

Taal en rekenen
Houden de problemen langer aan, dan opperen de steden ook om alleen nog de belangrijkste vakken zoals taal en rekenen te geven, de overige uren zouden dan op ‘een alternatieve manier’ moeten worden ingevuld. Ook wordt er dan gekeken naar een vierdaagse schoolweek.

De plannen van Den Haag en Rotterdam zijn nog een concept. De schoolbesturen gaan die de komende week, tijdens de twee landelijke stakingsdagen, bespreken met leraren. Amsterdam deed dat al. De definitieve plannen moeten 14 februari klaar zijn. Utrecht en Almere moeten nog met een noodplan komen. Utrecht deed daar in december al een aanzet toe, maar dat plan moet volgens minister Slob nog worden uitgewerkt.

Resultaten onderzoek
Het noodplan is natuurlijk niet een ideale oplossing voor het lerarentekort maar het biedt wel ruimte om op zoek te gaan naar een nieuw plan om dit probleem te verhelpen. Wij vroegen via een stelling van Opiniemeters wat Nederland hier nou van vindt: 64% van de mensen ziet graag dat het noodplan in werking wordt gesteld, 17% ziet dit liever niet gebeuren en 20% maakt het niet uit of heeft geen mening.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 13006 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.