Subsidiepot nieuwe elektrische auto's voor particulieren na week leeg


Acht dagen nadat particulieren hebben kunnen beginnen met het aanvragen van subsidie voor nieuwe elektrische auto's, is de pot al leeg, aldus de NOS. Er was tien miljoen euro beschikbaar. Particulieren krijgen 4000 euro subsidie voor een nieuwe auto met een stekker.
De aanvragen die nu nog bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) binnenkomen, worden doorgeschoven naar volgend jaar. De jaarbudgetten voor 2021 tot en met 2025 worden later bekend.

Voor tweedehands elektrische auto's is nog eens 7,2 miljoen euro beschikbaar, daarvan is nu 1,4 miljoen euro aangevraagd. Automobilisten krijgen 2000 euro subsidie voor hun occasions.
De subsidies gelden zowel voor koop als private lease.

Goede eerste dag
Op de eerste dag werd al voor 44 procent van het budget voor nieuwe auto's aangevraagd. Staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat sprak toen van een "goede eerste dag".

Betaalbaar
De subsidie is bedoeld om elektrische auto's voor particulieren betaalbaar te maken. De afgelopen jaren waren het vooral zakelijke rijders die, mede vanwege de lage bijtelling, kozen voor een auto met een stekker. Particulieren waren goed voor ongeveer een derde van de elektrische markt.

Brancheorganisatie Bovag is blij met de subsidieregeling, omdat er nu niet meer alleen belastingvoordelen zijn voor zakelijke rijders . Toch is de regeling die nu van start is gegaan onvoldoende. Er zou ook een sloopsubsidie moeten komen als particulieren hun diesel in willen leveren voor een elektrische auto.
"Dan wordt elektrisch rijden voor nog meer mensen bereikbaar", zegt Bovag-voorzitter Han ten Broeke. "Natuurlijk moet je ook een veel schonere benzine-occasion kunnen terugkopen. Onze ideeën voor zo'n sloopregeling liggen al een tijdje in Den Haag, we hopen dat het kabinet er snel werk van maakt."
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven voelt daar niet veel voor. Volgens haar pakt een slooppremie niet goed uit voor mensen met een kleinere portemonnee omdat het aanbod goedkope oudere occasions daardoor afneemt.

Resultaten onderzoek
Weer is een meerderheid van de deelnemers van deze poll (46%) vindt dat deze subsidie het aantrekkelijk maakt om over te stappen op elektrisch rijden. Ook al is de pot met subsidies hiervoor al leeg. Er zijn echter nog wel subsidies beschikbaar voor tweedehands elektrische auto’s. Voor de voorstanders van de stelling valt er dus nog wat terug te verdienen, als zij elektrisch rijden overwegen. Opvallend is dat de groep tegenstanders van deze poll (28%) ongeveer even groot is als degenen die het niet weten of die geen mening hierover hebben (26%). Wat hierin waarschijnlijk een rol speelt, is dat elektrisch rijden nog steeds heel duur blijft. Hierdoor blijft elektrisch rijden voor veel mensen helaas (nog) niet mogelijk.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 8276 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.