Topdrukte Schiphol voorbij, maar nog steeds lange rijen bij incheckbalies


Op Schiphol staan net als gisteren lange rijen voor de incheckbalies, hoewel het "piekmoment" volgens de luchthaven inmiddels voorbij is. Een woordvoerder meldt dat het desondanks nog altijd druk is. Ook de rest van de dag moeten vertrekkende passagiers rekening houden met lange wachttijden. Aldus het NOS.

Naar verwachting vertrekken er vandaag in totaal 70.000 passagiers vanaf Schiphol, zo'n 10.000 meer dan gisteren. Vanwege de meivakantie is het al dagen druk op de luchthaven, die ook kampt met personeelstekorten. Gemiddeld zijn er deze meivakantie iedere dag 174.000 reizigers op Schiphol te vinden, zegt de woordvoerder. Het gaat om passagiers die vertrekken, aankomen of overstappen op de luchthaven.

Volgens Schiphol is de situatie op de luchthaven nog altijd beheersbaar en loopt alles "redelijk door". Via luidsprekers wordt aan wachtende reizigers excuses aangeboden voor de lange rijen. Sommige passagiers moeten buiten wachten met hun bagage.

Schiphol heeft gisteravond tot laat met luchtvaartmaatschappijen overlegd over maatregelen om de drukte te kunnen terugdringen. Dat heeft echter niet tot nieuwe afspraken geleid. De luchthaven streefde vandaag naar 5800 minder passagiers om de werkdruk bij het personeel te verlichten. Dit is niet gelukt, zegt een woordvoerder.

'Kleine beetjes helpen'

De luchthaven hoopte dat er een aantal vluchten aan Rotterdam The Hague Airport konden worden uitbesteed. Dat is uiteindelijk met twee vluchten gelukt: een van Transavia en een van Corendon. "Alle kleine beetjes helpen", zegt de woordvoerder van Schiphol hierover. "We moeten nu roeien met de riemen die we hebben."

De luchthaven adviseert reizigers om op tijd naar de luchthaven te komen, zoals luchtvaartmaatschappijen ook adviseren. Schiphol gaat vandaag uit van zo'n 190.000 passagiers, van wie er 70.000 vertrekken.

Gisteren moesten sommige passagiers twee uur wachten voor zij door de security konden, zei operationeel directeur Patricia Vitalis toen. Met het oog op de vakantieperiode had Schiphol aan vliegmaatschappijen gevraagd om vluchten om te boeken. KLM gaf daar gehoor aan en schrapte dit weekend al zeker 47 vluchten. Dat gaf enigszins verlichting, aldus Vitalis.

De luchthaven voert onder meer personeelstekorten aan als reden voor de extreme drukte. Zowel bij de beveiliging, de bagage-afhandelaars als het vliegpersoneel van de maatschappijen zijn grote tekorten. En die zijn niet zomaar opgelost, zegt operationeel directeur Vitalis.

Reizigers die nog moeten vertrekken, moeten de komende week dan ook rekening houden met drukte. Schiphol verwacht vanwege de meivakantie - die nog een week duurt - nog veel vertrekkende passagiers, met name vandaag en maandag.

Resultaten onderzoek
We hebben het de mensen via een poll op Opiniemeters gevraagd. Hieruit is gebleken dat 12 procent het eens is met de stelling: ''Het personeelstekort op schiphol is voor de zomervakantie opgelost”. 63 procent is niet eens met de stelling en 25 procent heeft er geen mening over. 

Aan deze Opiniemeters poll deden 20.256 deelnemers mee.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.