Waarom fotograferen mensen hun eten?


#foodporn is een van de meestgebruikte hashtags op Instagram en als je uit eten gaat, zie je mensen vaak eerst een foto maken voordat ze aan hun eten beginnen. Waarom doen ze dat?

Foto’s
Iedereen kent wel mensen die voor het eten roepen: "Wacht, eerst een foto!" De telefoon wordt uit de zak gehaald, van alle hoeken wordt het culinaire hoogstandje vastgelegd, er wordt in één klik een filter overheen geschoven, er worden een aantal hashtags zoals #foodporn en #instafood gemompeld en de foto wordt geüpload. Het eten is inmiddels afgekoeld, máár het staat wel op Instagram.

Social media
Uit onderzoek van de culinaire website Culy blijkt dat 84 procent van de lezers foto's maakt in een restaurant. Ze doen dit vooral voor sociale media als Instagram. 39 procent van de lezers maakt zelfs regelmatig foto's van eten en 10 procent maakt altijd en overal foto's van eten.

Eten is hot!
Door mobiele telefoons heeft bijna iedereen toegang tot een camera en door de komst van Instagram kun je je gerecht aan een hele grote groep mensen laten zien. "Je fotografeert, zet het erop en iedereen kan het zien. Het is supersnel."

Daarnaast is eten tegenwoordig gewoonweg 'hot'. Vroeger werd er niet zoveel aandacht aan geschonken, maar tegenwoordig is eten écht een ding, vertelt de trendwatcher.

Leukste gerecht
Vaak wordt er een kiekje gemaakt van een gerecht wat anderen hebben gemaakt, maar ook eigen creaties worden veelvuldig op de foto gezet. Met name het hoofdgerecht vinden mensen leuk om zelf te maken, blijkt uit onze Opiniemeters poll. Ongeveer 50 procent heeft aangegeven dat zij met name het hoofdgerecht het allerleukste gerecht vinden. Het ontbijt en nagerecht komt op de respectievelijke 2e en 3e plaats met beide ongeveer 10 procent. De lunch, met 9 procent, en het voorgerecht (5 procent) zijn de minst populaire gerechten om te maken in Nederland.

Over dit onderzoek
Aan deze Opiniemeters poll deden 8.935 deelnemers mee.

Na de vragenlijsten van Opiniemeters, waarbij respondenten geld verdienen en mogelijk prijzen winnen met het invullen van vragenlijsten, wordt ze gevraagd om hun mening te geven over een actueel onderwerp.

Over de auteur

Opiniemeters is bedacht en gestart door Mark. Tijdens zijn studie voerde hij zijn eerste onderzoekjes uit. Inmiddels is dit avontuur uitgegroeid tot één van de grotere onderzoekspanels van Nederland. Panelleden geven hun mening over allerlei onderwerpen. Jaarlijks voert hij met een klein hecht (vrienden) team honderden onderzoeken uit. Aandacht voor onze leden staat hierbij altijd centraal. Daar doen we het allemaal voor!


Opiniemeters maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.